Konic chce zamówić dziesięć autobusów wodorowych. Inwestycja współfinansowana będzie z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji
Miejski Zakład Komunikacji w Koninie prowadzi dwuczęściowy przetarg na zakup autobusów wodorowych. W ramach pierwszej części poszukiwanych jest osiem pojazdów z ogniwem wodorowym o długości 11,5 – 12,5 m. Druga część dotyczy natomiast zakupu dwóch autobusów z ogniwem wodorowym. Długość pojazdów określono w przedziale 17,5 – 18,5 m. Wszystkie autobusy muszą być niskopodłogowe i fabrycznie nowe, co oznacza, że powinny być wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dostarczeniem.
W przypadku krótszej wersji autobusów, pojazdy mają pomieścić co najmniej 80 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących. Przy drugich drzwiach wydzielone zostanie miejsce na wózek. Dostęp do autobusy zapewnić mają trzy pary podwójnych drzwi. W strefie pasażerskiej znajdą się cztery gniazda usb do zasilania telefonów oraz tablica LCD z informacjami o realizowanej trasie. Nie zabranie systemu klimatyzacji i ogrzewania. Agregat grzewczy będzie elektryczny o mocy min. 20 kW.
Zastosowany ma zostać silnik umieszczony centralnie. Możliwe jest rozwiązanie z kilkoma silnikami elektrycznymi umieszczonymi w osi napędowej o sumarycznej mocy szczytowej min.200 kW. Pojazdy będą wyposażone w baterie litowo-jonową o pojemności co najmniej 29 kWh oraz w zbiorniki o pojemności min. 1400 l (min. 30 kg) użytecznego wodoru. Zamawiający wymaga, aby autobus w czasie eksploatacji charakteryzował się maksymalnym zużyciem wodoru nie większym niż 6 kg/100 km. Dodatkowo na dachu zamocowane ma być ogniwo paliwowe o mocy min. 70 kW.
Autobusy przegubowe mają pomieścić natomiast minimum 129 pasażerów, w tym 38 na miejscach siedzących z czego 12 z nich ma być dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Wejście do pojazdu zapewnią cztery pary podwójnych drzwi. Przy drugich drzwiach zaplanowano miejsce na wózek. Wewnątrz znajdzie się sześć gniazd usb oraz tablica LCD z informacjami o realizowanej trasie.
Moc silników również określono na min.200 kW. Pojazdy będą wyposażone za to w większe baterie litowo-jonowe o pojemności 58 kWh. Większy będzie również zbiornik na wodór, którego pojemność określono na min. 2100 l (min. 47 kg). Zamawiający wymaga, aby autobus w czasie eksploatacji charakteryzował się maksymalnym zużyciem wodoru nie więcej niż 10 kg/100 km. Gniazdo do tankowania wodoru ma być zlokalizowane z prawej strony w okolicach osi przedniej. Czas tankowania wodoru wynosić ma około 15-20 minut. Autobusy przegubowe również zostaną wyposażone w ogniwa paliwowe zamontowane na dachu o mocy min. 95 kW.
Składanie ofert w przetargu wyznaczono do 23 kwietnia. Wybór producenta poprzedzi analiza ceny (60 proc.), warunków techniczno-eksploatacyjnych (30 proc.) oraz okresu gwarancji i rękojmi na cały autobus (10 proc.). Wśród parametrów technicznych punktowane będą takie rozwiązania jak zawieszenie osi przedniej niezależnej, zaoferowanie szkieletu nadwozia i podwozia wykonanego ze stali odpornej na korozję, wykonanie poszycia bocznego w sposób umożliwiający wymianę jego poszczególnych elementów bez konieczności jego późniejszego klejenia, 2-częściową szybę czołową, za zaoferowanie pełnego oświetlenia zewnętrznego wykonanego w technologii LED, odpowiedni wyświetlacz autokomputera oraz zużycie wodoru na 100 km. Na realizację zamówienia przeznaczono 30 miesięcy. Pojazdy będą musiały być dostarczone do końca listopada 2027 r.
Przypomnijmy, że w poprzednim roku Konin również prowadził przetarg na zakup 10 autobusów wodorowych – 5 autobusów o długości 12 metrów a także 5 dłuższych, około 18-metrowych.
W przetargu wystartowały dwie firmy. Pojazdy te zakupione zostały z dotacji i pożyczki od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.